Kniha návštěv

Datum 16.02.2011

Vložil Pepa Vobořil

Titulek Škoda 1202 STW se dožívá 50-ti let

Odpovědět

Vážení přátelé, kolegové a motorističtí fandové, když jsem cca před časem napsal článek o Škodě OCTAVII, která oslavila svojí slavnou „padesátku“, nenapadlo mne hned, že po dvou letech se objeví další jubilant, také z velké rodiny vozů Škoda a také neméně slavný a úspěšný, je jím užitkový automobil Škoda 1202 STW! Ano, spolehlivý a provozně nenáročný „stejšn“ (..jak jej motoristická veřejnost důvěrně nazývala!), slaví letos padesát let od svého vzniku, dovolte mi prosím, abychom si jej společně připomněli stručnou historií, popisem a pár obrázky, nuže – dejme se do toho....
Podívejme se napřed trochu do bohaté historie užitkových vozů Škoda, které byly předchůdci dnes oslavované „dvanáctsetdvojky“,

automobilka Škoda od třicátých let byla známa výrobou úspěšných malých a středně velkých vozů, nabídka začínala nejmenším vozem Škoda POPULAR, většími typy Škoda RAPID a FAVORIT, je správné se zmínit i typu SUPERB, který byl opravdu vlajkovou lodí firmy, po roce 1945 POPULAR nahradila Škoda 1101, 1102 a počátkem padesátých let přišli do výroby modely Škoda 1200 a 1201, poslední zmiňované typy byly přímými předchůdci Škody 1202 STW! Na všechny výše uvedené typy mladoboleslavská továrna a jiné, spolupracující karosárny, montovaly kromě osobních karoserií i karoserie užitkové jako dodávky, kombinované vozy, sanitky, malé nákladní vozy a vozy pro pohřební službu, všechny uvedené nástavby slavily velký úspěch u svých uživatelů, ale.....jako stárnou lidé, stárnou i automobily a bylo třeba je počátkem šedesátých let něčím vhodnějším a modernějším nahradit, to stoprocentně splnila elegantní(...na svoji dobu!) Škoda 1202 STW, prosím,přibližme si ji....

Škoda 1202 STW (StationWagon) byl užitkový automobil s celokovovou karoserií typu kombi se sedadly lavicového typu, určenou pro přepravu pěti osob a menšího nákladu, po sklopení zadního sedadla pro přepravu řidiče a spolujezdce a nákladu rozměrnějšího, byla opatřena čtyřmi dveřmi, dvoje pro přístup na přední sedadlo, jedny po pravé straně umožňující přístup na sedadlo zadní, čtvrté dveře umístěné na zadním čele, byly výklopné směrem vzhůru a jimi byl přístup do nákladového prostoru, pod nimi se nacházelo výklopné víko, které krylo malý prostor pro uložení rezervního kola, zdviháku a různého nářadí a výbavy, proti předchozímu typu Škoda 1201 STW byla karoserie větší a širší a bylo dbáno též ladný vzhled a bohaté prosklení, vpředu vynikající výhled umožňovalo jednodílné čelní sklo, na zadní partii vozu byla použita rohová zaoblená skla a prosklení zadních výklopných dveří. Vedle osobní karoserie STW se vyráběly karoserie dodávkové(prostor pro řidiče a spolujezdce byl oddělen pevnou přepážkou od nákladového prostoru, boční okna, vyjma oken řidiče a spolujezdce, byla oplechována s výztužnými prolisy, třetí dveře – oplechované, zůstaly zachovány pro snadný přístup ke přepravovanému nákladu), sanitní(řidič+spolujezdec, přepážka s posuvným okénkem pro komunikaci, prostor s jedněmi nosítky pro pacienta a nouzové sedátko pro ošetřujícího lékaře), pohřební(řidič+ spolujezdec, přepážka s pevným prosklením, prostor přizpůsoben pro převoz jedné rakve, v zadních výklopných dveřích vypouklá výplň z organického skla pro pohodlné uložení delší rakve) a poslední verzí byl pick-up(řidič+spolujezdec, pevná přepážka a za ní otevřený nákladový prostor, přístupný zezadu dvoukřídlými dvířky, rozevírajícími se do stran, nákladový prostor bylo možné opatřit oblouky s plachtou).

Spodek Škody 1202 tvořil rám, tvořený páteřovým nosníkem, v přední části rozvidleným pro uložení hnacího agregátu, jímž byl čtyřválcový, kapalinou chlazený, zážehový motor o obsahu 1221 cm,týž motor,který se montoval do vozů OCTAVIA SUPER,spojka i převodová skříň byla též shodná s vozy OCTAVIA SUPER, řízení odpovídalo konstrukcí typu Škoda 440, od něhož se lišilo nesymetrickým uspořádáním řídících tyčí,brzdy typu OCTAVIA s hlavním brzdovým válcem o průměru 22 mm,vůz jezdil na pneumatikách rozměru 6,00 x 16“,obutých na ráfky 4,OOE x 16.

Přední náprava zůstala konstrukčně shodná se staršími typy, tvořilo ji tedy dole uložené příčné půleliptické péro a nad ním uložená dvojice výkyvných ramen, sloužících zároveň jako páky tlumičů pérování. Zadní kyvadlové polonápravy odpružovalo příčně uložené
půleliptické listové péro, tlumiče pérování byly pákové.

Elektrická instalace používala akumulátor o kapacitě 50 Ah, přístrojová deska, volant s řadící pákou pod volantem, topení,odpovídalo typu OCTAVIA. Palivová nádrž o objemu 38 l byla umístěna v prostoru pravého zadního blatníku (oproti předchozím typům, kde se palivová nádrž nacházela nebezpečně v motorovém prostoru)

„Stejšny“ sloužili dlouhá léta spolehlivě, užívala je i např. Veřejná bezpečnost, jezdily na stavbách jako doprovodné a servisní vozy, u DP jako dispečerská auta, prostě to byly nezmaři, použití komponentů z vozů OCTAVIA bylo zárukou jejich spolehlivosti.

A pro zajímavost, “dvanáctsetdvojky“ se montovaly v Turecku a Pákistánu, kde snášely i velmi hrubé zacházení, do roku 1971, kdy výroba toho typu skončila, opustilo svoji továrnu ve Vrchlabí 60 137 vozů, z toho údajně 26 909 v provedení STW a 11 193 sanit..
Vozy dosahovaly max. rychlosti do 100 km/h, při rychlosti 66 km/h činila spotřeba 9,4 l paliva / 100 km,to nebylo tak zlé...

Dnes tyto škodovky hodnotnými klasickými veterány, spolu s Octavií a Felicií jsou důkazem kvalitní práce českých rukou, nezbývá nic jiného, než před nimi smeknout a těm zachovalým popřát mnoho šťastných kilometrů bez poruchy!
Zdraví Vás JOSEF VOBOŘIL

Datum 01.07.2014

Vložil Vláďa

Titulek Re: Škoda 1202 STW se dožívá 50-ti let

Odpovědět

Děkuji, milý Pepo, za zajímavé čtení, ty jsi na slovo vzatý odborník, jakého široko daleko není. :-)

Datum 18.07.2009

Vložil Pepa

Titulek Octavia

Odpovědět

Velmi si vážím lidí,kteří s láskou a nadšením pečují o svá krásná auta s okřídleným šípem na kapotě,zvlášt,když jde o vozy z přelomu padesátých a šedesátých let,tedy od Škody 440 až po Škodu FELICII Super,i já přeji hodně příjemných chvil s Vaší krásnou "oktávinkou"!

Datum 03.06.2009

Vložil jarda

Titulek octávia

Odpovědět

Taky mám Octavii, ale o něco mladší (2004). je pravda, že asi bude ta nová pohodlnější, bezpečnější,rychlejší, ale přesto bych někdy rád vyzkoušel tuto starou :-)))) přeji hodně šťastných kilometrů.

Datum 03.06.2009

Vložil Vláďa

Titulek Re: octávia

Odpovědět

Není o co stát, nová Octavie je jasně o mnoho lepší, ale já s tou starou jezdím od té doby, co si jí táta koupil za 26 tisíc Kčs, takže jsem zvyklý. Na ježdění do práce to není, ale jako auto pro volný čas je to paráda.